📝 Answer:
The bleeding and purity (tuh’r) has been in the following sequence before pregnancy:
10 July to 20 July, a total of 10 days of period.
23 days of purity (tuh’r)
12 August to 21 August, a total of 9 days of period.
Pregnancy
Date of delivery: 18 April
18 April to 24 June, a total of 67 days of blood.
➖➖➖➖
✍️ Solution:
♦️ 18 April to 28 May, a total of 40 days of post-natal bleeding.
🔸 28 May to 20 June, a total of 23 days of definitive purity (istehadha).
▪ If you performed ghusl on 28 May, salah after it are all valid. If you didn't, then make qada of all the salah until you took ghusl.
▪ If you left any salah thinking of it as haidh and it turned out to be istehadha, then make qada of them.
♦️ 20 June to 24 June, a total of 4 days of period.
➖➖➖➖
❄ Habit: Nifas : 40 days, Haidh : 9 days, Purity (Tuh’r): 23 days
You are in the days of your period right now, so, if bleeding continues you cannot do any of your ritual worship.
If bleeding continues till 29 June, then you must do ghusl on 29 June and begin ibadaat.
If the bleeding stops before 29 June then take ghusl immediately and start saying your prayers but take ghusl on 29 June too to be on the safe side.
If the questioner is married, then she should keep this in mind as well:
Even if the bleeding stops and she performs ghusl and resumes salah, intimacy with husband remains prohibited till 29 June.
Kindly, keep note of the bleeding/spotting with month, date and time.
And Allah Ta’ala knows best.
📝 جواب:
حمل سے پہلے اس ترتیب سے خون آیا اور پاکی ملی:
10 جولائ تا 20 جولائ کل 10 دن حیض کے ہیں۔
23 دن پاکی۔
12 اگست تا 21 اگست کل 9 دن حیض کے ہیں۔
حمل
ولادت 18 اپریل
18 اپریل سے 24 جون تک کل 67 دن خون۔
➖➖➖➖
✍️ مسئلہ کا حل :
♦️ 18 اپریل تا 28 مئی کل 40 دن نفاس کے ہیں۔
🔸 28 مئی تا 20 جون کل 23 دن یقینی پاکی (استحاضہ) کے ہیں۔
▪ 28 مئی کو اگر غسل کر لیا تھا، تو غسل کے بعد والی نمازیں درست ہیں۔ اگر غسل نہیں کیا تھا، تو جب تک غسل نہیں کیا، اس کی نمازیں قضاء کریں۔
▪ اس دوران میں جو نمازیں حیض سمجھ کر چھوڑیں، ان کی قضاء ضروری ہے۔
♦️ 20 جون تا 24 جون کل 4 دن حیض کے ہیں۔
➖➖➖➖
❄ عادت: نفاس: 40 دن، حیض: 9 دن، طہر: 23 دن
فی الحال آپ کے حیض کے دن ہیں۔ خون جاری رہنے کی صورت میں عبادات سے رک جائیں۔
اگر 29 جون تک بھی خون جاری ہی رہے تب بھی 29 جون کو غسل کر کے اپنی عبادات شروع کر دیں۔
اگر خون 29 جون سے پہلے بند ہو جاۓ تو غسل کر کے نمازیں شروع کر لیں، لیکن احتیاطا 29 جون کو بھی غسل کر لیجیے۔
اگر سائلہ شادی شدہ ہیں تو یہ مسئلہ بھی مدنظر رکھیں:
اگر خون رک بھي جاۓ اور غسل کر کے نمازيں بھي شروع کر لي ہوں، تب بھي 29 جون سے پہلے صحبت کي اجازت نہيں۔
جب بھی خون یا دھبے آئیں تو وقت تاریخ مہینہ نوٹ فرمالیجئے۔
واللہ تعالی اعلم بالصواب
In the name of Allah, the Inspirer of truth
Dates | Bleeding | Subsequent Purity | Comments |
The bleeding and purity (tuhr) has been in the following sequence before pregnancy:
10th Jul to 20th Jul, a total of 10b of period.
23p of purity (tuhr)
12th Aug to 21st Aug, a total of 9b of period.
Pregnancy
Date of delivery: 18th Apr
18th Apr to 24th Jun, a total of 67b of blood.
Solution:
18th Apr to 28th May, a total of 40b of post-natal bleeding.
28th May to 20th Jun, a total of 23p of definitive invalid purity (istihada).
If you performed ghusl on 28th May, salat after it are all valid. If you didn't, then make qada of all the salat until you took ghusl.
If you left any salat thinking of it as hayd and it turned out to be istihada, then make qada of them.
20th Jun to 24th Jun, a total of 4b of period.
Habit: Nifas : 40b, Hayd : 9b, Purity (Tuhr): 23p
You are in the days of your hayd right now, so, if bleeding continues you cannot do any of your ritual worship.
If bleeding continues till 29th Jun, then you must do ghusl on 29th Jun and begin ibadaat.
If the bleeding stops before 29th Jun then take ghusl immediately and start saying your prayers but take ghusl on 29th Jun too to be on the safe side.
If the questioner is married, then she should keep this in mind as well:
Even if the bleeding stops and she performs ghusl and resumes salah, intimacy with husband remains prohibited till 29th Jun.
Kindly, keep note of the bleeding/spotting with month, date and time.
And Allah Ta’ala knows best.
Answered by,